Google har mange verktøy for å øke kvaliteten av dine data, for eksempel Google Structured Data Testing Tool , Google PageSpeed, Google Webmaster Tools, Google Analytics og mange flere.
Hvis man har kjennskap med sematisk web (RDFa, Microdata, JSON-LD), vet man gjerne at det er mulig å få brødsmulemenyen replisert ut i søketreff, bilde av artikkelforfatter, antall stjerner rangering og mye annet ut i søketreffene. Det "hotte" nå er at man kan man få en søkeboks rett i Google sitt søketreff, for å videre kunne snevre inn søket på eget nettsted.
Google kaller denne magien sitelinksearch , som er definert av egenskapen "potentialAction": { "@type": "SearchAction", ...}.
Det eksisterer mange handlingstyper , men det er uvisst hvor mange som vil reflekteres ut i søketreffene til Google. Det er også slik at Google konstant er i endring, man kan ikke basere seg på at det man lager en dag - fremstår på samme måten neste år.
Selv om du ikke bryr deg om semantisk web, Google eller andre ting, er det også fordeler for brukerne dine!
Semantisk web muliggjør at blinde kan lese innholdet bedre, det eksisterer skjermlesere som kan forstå det kontekstuelle. Et tall på et nettsted kan være hva som helst, men semantisk web definerer konteksten til data og en eventuell struktur (hierarkisk eller lineær)..
Den beste type SEO / SMO du kan utføre, er å lage innholdet ditt for brukerne - ikke for maskiner. Søkemotoroptimalisering i dag, er ikke keywordstuffing og annen overtro, det er rett å slett å skrive god kode og implementere semantiske elementer - der dette ikke krever alt for mye innsats.
Har man for eksempel en database som spyr ut data i en webmal, kan man med små grep lage nettstedet sitt semantisk. Man kan med enkle grep også lage JSON-LD API-er og annet knask.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar