Hvis man besøker for eksempel @hpnhansen, @thomasmoen, @ceciliestaude, @henriettehedlov, eller @osol sine profiler, vil man se at de følger mange av de samme personene. Går man inn på listene, kan man finne andre interessante personer og lister å følge. Eksempelvis Robert Schoble (@Schobelizer) sin liste over webinnovatører. Dette gir en enklere måte å få relevant innhold inn i sin egen strøm.
Samtlige av de personene er interessert i IT og Teknologi, samt sosiale medier. Det er derfor også slik at de bruker en del av de samme taggene, til mange av de relevante innleggene. Dette er et godt eksempel på hvordan man bygger relevante nettverk på Twitter, ved hjelp av emneknagger og lister.
Hvordan få følgere
I likhet med sitatet fra filmen Field of Dreams "If you build it, he will come" - vil følgerne dine komme - etter innleggene dine. Du må vite hvem du ønsker å henvende deg til, du må vite hva du vil skrive om og du må være engasjert. I tillegg, må du delta på emneknagger / tagger, du må retweete det du føler kan være interessant for dine følgere og du må være relativt aktiv med innholdsproduksjon.De færreste av oss jobber fulltid med å produsere blogginnlegg eller andre sosiale kampanjer, men det er ikke nødvendigvis slik at alt du deler - må være produsert av deg selv. Ved å retweete / videresende eksisterende tweet-meldinger, hjelper du til med å dele meldingene med et enda større publikum. Denne mekanismen gir deg også implisitt arvet tillit, av innholdforfatteren.
Hvem bør du følge?
Kort sagt, bør du følge alle du føler produserer - eller deler - interessant innhold. Dette kan fort bli mange personer, særlig når du går inn på lister over hvem andre følger, samt finner brukere gjennom emneknagger.For å holde orden i kaoset, vil nok de fleste være tjent med å lage lister.
Det å produsere gode lister, kan i seg selv gjøre at du blir en person som er attraktiv å følge.
- Eksempel på lister
- #SoMe trendsettere
- Medstudenter for høyskolestudenter
- Deltakere på et hackathon
- Eksempel på nyttig bruk
- Følge lister, fremfor å vedlikeholde duplikater
- Dele lister med andre, slik at man blir ansett som en ressursperson
Twitter i bruk
Som de fleste vet, er Twitter en web 2.0 tjeneste. Den kjører fint i de aller fleste nettlesere, men man kan i tillegg kjøre den som en APP på de fleste smarttelefoner. Det eksisterer også utallige uoffisielle APPer, for flere plattformer.
Ikke bare har man rene twitter-klienter, man har elektronisk kunst, visualiseringer, innstikk, filtreringsverktøy og mye annet. Man kan koble twitter sammen med annen data, gjennom API.
Det at man kan bruke Twitter over alt, på alle mulig slags enheter - gjør at tjenesten i praksis er tilgjengelig for de aller fleste, i en eller annen form. Man kan på den måten nå utrolig mange personer, enten om det er gjennom offisiell twitter-klient på en Androidtelefon, eller om det er en kunstinstallasjon som lyser, hver gang noen twitrer om et visst emne.
Twitter har en viktig rolle for de som bruker det aktivt, som et verktøy i sanntidskommunikasjon. Facebook har også implementert emneknagger, men twitter ble laget ut i fra dette og derfor er samfunnet av en annen oppbygning enn Facebook. Jeg vil påstå at Google+ er mer lik Twitter, enn Facebook er, selv om man på Google+ kan skrive lange innlegg. Dette er på grunn av at Google+ også er svært god til å dele innlegg på tvers, gjennom knagger. Samt man har sirkler, ikke så ulikt lister i Twitter.
Facebook har sine grupper, men de brukes for det meste ikke på samme måte.
Videre er jo Twitter en mikroblogg, som gir en annen tilnærming enn vanlige blogginnlegg eller artikler. Verktøyet Twitter er således svært godt til å dele innlegg mellom mange parter, samt øke samspill.
Nettverksbygging
Hva som gjør nettverksbygging viktig for folk, vil nok avvike litt, avhengig av hvem du spør. Innerst inne, er vi alle sosiale vesener, vi er flokkdyr. Privatpersoner er gjerne ute etter å få opp sosiale nettverk, personlige læringsnettverk (PLN) og personlige læringsmiljøer (PLE).Virksomheter er gjerne opptatt av nettverksbygging, for å drive med merkevarebygging, for å dele kunnskap om sin organisasjon, for å virke mer "folkelig" og for å høste erfaringer og tanker, samt rekruttere.
Twitter er ett av mange verktøy, der man vil se alt fra personlige, sosiale nettverk, til bedriftsnettverk som brukes til rekruttering eller merkevarebygging. Dette betyr også at man vil se mange typer mikroblogginnlegg, stor spennvidde i emneknagger / tagger og mange lister man kan følge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar