mandag 7. desember 2015

Lag en imponerende bluescreen presentasjonsvideo på 1-2-3

Fremfor å vise videoene dine "ramme til ramme", viser jeg her hvordan du kan lage imponerende innramminger på 1-2-3, som mitt eksempel her:
Denne videoen har jeg aldri vist på tven min, men her ser du bilde av tven
og det ser jo ekte ut, sant? Vi bruker her noe man kaller "blue screen" som
de fleste har hørt om, for å gi en ny dimmensjon til videoen.


Det ser kanskje fancy ut, men det tar ca 10 minutter å "ramme inn" videoen, hvis du har klart et kamera. Enten trenger du Adobe Photoshop + Adobe Premiere, eller du kan hoppe over Photoshop hvis du har mulighet for å vise en solid bakgrunnsfarge på TVen din. Det er også mulig å bruke et laken, klippe ut fargede ark osv. Fantasien setter grenser, som alltid!

1) Ta bilde av TV-apparatet ditt

Du trenger ikke å bry deg om hva som er på skjermen, men hvis du ikke har Photoshop kan du velge å vise en blå eller grønn video (søk etter green background eller blue background på youtube og vis dette på tven)

2) I Photoshop lager du et nytt dokument på 1920x1080 piksler

Her drar du nå inn bildet av tven din og slå på grid (CTRL+ * ). Trykk så CTRL+T (transform).
Nå må du trekke ut bildet slik at kantene går rett, slik at du ikke får forvrengt bilde.
Bildet lagres nå ned som bluescreen.jpg med kvalitet 12.

3) Opprett Adobe premiere prosjekt, dra inn bildet du lagde i steg 2.

Pass på at du velger HDV og 1080P 24fps prosjekt.
Importer bildet inn i prosjektmappen, dra det så inn på tidslinjen i det øverste videosporet.
Nå må du åpne effektbiblioteket og trekk så bluescreen over laget ditt bluescreen.jpg

Hvis alt gikk som forventet, skal dette bli resultatet:

Man kan nå legge andre lag under dette laget og det ser ut som presentasjonen foregår på tv-apparatet. Den samme effekten kan man selvsagt bruke andre steder, i en bok osv. Man kunne også filmet tven sin mens den viste en solid bakgrunnsfarge. For en "sanntids"-bakgrunnsfarge er det viktig å tenke på at man ikke må stå foran bildet med samme farge som den man skal gjøre transparent. La oss si at jeg ønsket å stå foran tv-apparatet og filme, mens jeg skulle bluescreene inn en annen video på tven. Hvis jeg da hadde på meg blå genser, hadde jeg blitt usynlig der genseren var, det samme hadde skjedd med øynene mine.

Hvis du har blå øyne kan du da prøve en "grønn bluescreen", en green screen. Eller du kan bruke andre farger, da kan du velge en av de andre keyene (flere å velge mellom).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar