torsdag 5. november 2015

Komme i gang med NodeMCU

Når du har kjøpt din egen NodeMCU eller lånt en av en venn, kan du endelig komme i gang.
Spørsmålet du kanskje da har, er hvordan du kommer i gang.. Hva er de første stegene?

Jeg har derfor laget en liten guide her, jeg har prøvd å holde den lettfattelig med illustrasjoner og forklaringer. Etter denne guiden er på plass, kommer jeg mest sannsynlig til å lage noe i praksis.

Den første guiden handler bare om å få på plass det basiske: kommunikasjon mellom deg og NodeMCU og oppkobling mellom NodeMCU og ditt nettverk. I god tradisjon vil jeg også oppgradere firmware (fastvare) på NodeMCU før jeg starter.

Guiden min tar for seg at du har kjøpt en NodeMCU med innebygget USB-kontroller, hvis det ikke er tilfelle må du nesten ha en FTDI->USB adapter og koble rx>tx og tx>rx.. Men nok småpreik, jeg gjør resten av guiden gjennom bilder :-)

Guiden vil være ca tilsvarende for Windows, OSX, Ubuntu og andre operativsystemer.

Kom i gang

Det aller første du gjør, er å gå inn på github/nodemcu




Først kobler du NodeMCU med en MicroUSB kabel til din PC
Programmet lastes ned og kjøres.
Du trykker egentlig bare "flash".
Du finner det på 
github / nodemcu-flasher

Deretter må du inn å finne comport (jeg hadde COM6) som
NodeMCU viser deg.  I dette eksempelet bruker jeg putty.
Velg Serial i radiobutton til høyre, fyll inn riktig tall for COM-port.
Baud må mest sannsynlig stå på 9600.

Når de to stegene ovenfor er gjort, har du følgende kommandoer du kan skrive inn i putty:
wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config("minWiFiSSID","MittWiFiPassord")
Deretter sjekker du at du fikk en ip-adresse av din router:
print(wifi.sta.getip())
Du bør få ut:
<ip adresse> <nettmaske> <gateway>

Så enkelt var det!


Heartbeat ("hjerteslag") fra WiFi-koblingen vises
i form av en liten blinkende LED.


NB! Pro tip:
Hvis du synes Putty er vanskelig og har erfaring med Arduino IDE, er det ingen ting som tilsier at du ikke kan bruke Arduino IDE sammen med NodeMCU. Du starter i så fall Arduino, velger COM-port og åpner konsollet. Sett NL + CR som linjeendelse nede i høyre hjørnet.


Videre læring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar