tirsdag 15. juli 2014

BenQ W1300 møter BenQ W1500

Når mange projektorprodusenter er på vei ut av markedet, kommer BenQ inn med stil.  BenQ W1300 er en projektor som har høstet mye positiv omtale og den har en svært overkommelig listepris, men hvordan er den i møte med sin storebror, BenQ W1500?

Forutsetninger for testing
For å teste de mot hverandre, har jeg brukt modusene som sies å være det som er nærmest nøytralt. Selv om jeg ikke har lest tester der de sammenlignes, har jeg lest tester av begge to.
Begge ble derfor satt i øko-modus, begge ble satt i cinema og jeg deaktiverte andre "triks" med bildet. Dette gir relativt nøytrale bilder, BenQ har fått mye skryt for å ikke justere for mye på projektorene sine.


BenQ W1300 og BenQ W1500 møtes i duell, her prosjekterer
de mot en hvit vegg. 

Jeg kjørte "dual view" ut fra recieveren min. W1500 ble testet både kablet og trådløst.
Begge projektorene ble testet mot hvit vegg, som egentlig heller litt mot gult. Derfor er ikke testen perfekt.

Jeg testet også begge mot grått lerret, nærmere bestemt ikea tupplur (matt side). Dette er heller ei en perfekt måte å teste de på, men det er en god måte å se om det virkelig er en differanse i lysstyrke.

Klarte jeg å se forskjell?
Fargemessig, er det slik at W1300 i kino+øko heller mer mot rødt enn W1500, som heller mer mot grønt. Dette kan man kanskje kalibrere for å utjevne.

I tillegg er det mer dybde i bildet på W1500, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre.
Eksempel kan være en mur, den ser mer ekte ut på W1500 og har mer detaljer, det er nesten som om den har flere farger til rådighet. 

Her prosjekterer BenQ W1300 og
BenQ W1500 mot den matte siden av
en grå IKEA Tupplur. Taklyset er på.

Jeg fikk litt flashbacks til gamle skjermer med færre farger. Det er selvsagt ikke en like ekstrem overgang som man hadde der, men det er inntrykket jeg fikk. Det ble rett og slett flere detaljer og ting så dypere ut, det så mer "riktig" ut. Selv animasjonsserien archer, der fremstod huden som "bedre", fargen så mye bedre og dypere ut.

Hvordan er viftelyd?
W1500 har en litt annen viftelyd, jeg er usikker på om den er stillere - eller om viftesusen bare er mer behagelig. Ingen av de er for bråkete i økomodus, men de bråker en god del i normal-modus (samt i 3D).

Spilling
Når det gjaldt spilling, skal W1300 være raskere enn W1500.
Noen av testene av W1500, sa at den hadde veldig høy latens.

Selv om jeg først slet med høy latens, ustabil trådløs kobling og mye artefakter, løste det seg ved å flytte routeren et par titalls centimeter. Problemet mitt var altså interferens med min AC-router.


Jeg må ærlig talt si at når jeg kjørte dual view, kunne jeg se at trådløs kobling mot W1500 var en anelse tregere enn W1300. Det var dog bare mulig å se når jeg byttet kilde eller det var helt spesielle overganger. 

Under spilling merket jeg ikke noe til input lag, selv om den i noen tester sies å være astronomisk.

Irritasjonsmomenter / bugs
Det er også et par små irritasjonsmomenter med både W1300 og W1500.  Blant annet er det slik at de glemmer at jeg har satt på mute. Jeg ønsker jo ikke at projektoren skal spille av samme lyd som jeg får gjennom recieveren, men de klarer åpenbart å glemme dette.

En annen litt irriterende ting merket jeg på W1500, når den søker etter trådløs input, lukker den menyen.  Jeg vet ikke om det samme problemet er på W1300, hvis den søker etter input på HDMI1 for eksempel (har ikke testet det).

BenQ W1300 jeg kjøpte, har også to feil: 

  • Pikselforskyvning i bunnlinjen (nederste piksellinjen er ikke helt rett). 
  • Skygge på toppen (tre striper som går litt inn på bildet)
Jeg antar at de to feilene på W1300 er bare produksjonsfeil på den ene projektoren.

Utseende
W1300 og W1500 er begge relativt "ok". De er ikke direkte fin noen av de, men jeg vil personlig holde en fing på BenQ W1300 sitt design.  BenQ W1500 har en mørk sølv midtramme, mot en lys sølv midtramme på W1300. W1300 virker mer kompakt, på grunn av at den skrår innover i bunnen.
Riggen for dual view BenQ.

Fotavtrykket er nærmest identisk, men i kubikkmeter, er nok W1300 mindre. 
Det har dog ingen ting å si, siden du uansett vil se toppdeksel av projektoren.

Begge har identisk fjernkontroll, begge har en skikkelig billig-følelse på lens-shift vrideren. 
For all del, det er ikke en knapp man justerer mye på, men jeg synes det er litt for plastic fantastic. Du glemmer dog de knappene, når du ser på bildet. Projektoren rett å slett leverer så pass bra bilde.

Ekstrautstyr
Begge kom med 1 stk 3d-brille av type "New 3d glasses II", begge hadde strømkabel og manual.
BenQ W1500 kommer også med en trådløs sender (5 Ghz), som skal sende tapsfri 1080p. I tillegg kom W1500 med en fiffig bæreveske, samt en usb-adapter til den trådløse WiDi-senderen.


Oppsummering - hvor forskjellig er W1300 og W1500
BenQ W1300 og BenQ W1500 fremstår som relativt like, hvis man ser bort i fra bedre bildebehandlingskrets på BenQ W1500, samt høyere lysstyrke enn BenQ W1300. BenQ W1500 er oppgitt til 2200 ansi lumen, mot 2000 ansi lumen på BenQ W1300.

For de fleste vil nok BenQ W1300 være mer enn lyssterk nok, særlig de med mindre rom uten lyskontroll.
260 Cm bredt bilde, prosjektert av BenQ W1300.
Imponerende saker, særlig for den prisen.

Personlig følte jeg at i noen scener, ble det for mye lys med BenQ W1500. Kast på linsen er også veldig forskjellig, de er nesten "motsatt". W1500 vil være best for den med et mindre rom (kortere avstand enn 4 meter), med mindre man vil ha 120"-150"++.

Jeg har lest at BenQ W1500 er mer plasseringsvennelig, men det stemmer ikke for de som må ha 5+ meter avstand. BenQ W1300 er for meg på en måte mer fleksibel, med tanke på plassering. Men samtidig fungerte jo W1500 sin trådløse overføringen til spilling (overraskende nok).

BenQ W1300, nattens ridder.



  • Er BenQ W1500 verdt 5.000 mer enn BenQ W1300?

W1500 har litt bedre bilde, samt bedre bildebehandling. Den har litt mer lysstyrke, den har trådløs kobling. BenQ W1500 har også stereo-høyttalere innebygget, mot mono i BenQ W1300.

Ellers er de nesten like. Er de tingene verdt 5.000 for deg? 5.000 kan du bruke på et grått lerret, eller du kan kjøpe masse øl, en Sony Playstation 4 eller en godstol?

Svaret mitt er: Ja, jeg betaler mer - for å ha mindre kabler. Min drøm er å få en elektriker til å montere eget strømuttak, der jeg vil henge opp projektoren. Det blir så minimalistisk som det kan bli.

I mine testinger, var differanse i input-lag såpass lite, at jeg kan leve med det.
Jeg får en projektor som er mer plasseringsvennelig, siden jeg slipper å strekke HDMI.

Det er også mulig å ta med projektoren i vesken, den trådløse senderen og kjøre takeout-kino.

Man kan i teorien gjøre det med W1300 også, men da må man ha større avstand og hdmi-kabel, samt man må kjøpe en bæreveske i tillegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar