mandag 12. mai 2014

Modellering av en smarttelefon i nettleseren

Snakker man om modellering, assosierer folk det gjerne med tyngre klientapplikasjoner som 3dsmax, eller den litt mer lettfattelige programvaren Google Sketchup. Hvis du derimot skal modellere for illustrasjoner, brosjyrer eller bruk på nettsted, kan det være at det mest hensiktsmessige er å utføre det i nettleseren din.

Dette blogginnlegget tar for seg den nettbaserte tjenesten http://tridiv.com

Modellering av en smarttelefon

Jeg modellerte en telefon inspirert av min egen Sony Xperia Z1.
Konseptdesign modellert i nettleser,
basert på Sony Z-serien.
Modellen min deler designspråket til Sony Z-serien, som omfavner blant annet Tablet Z, Z, Z1, Z1 Mini og Z2. Sony har jo unektelig laget sitt eget designspråk, med rene linjer og en stram, minimalistisk stil. Byggkvaliteten er blant de beste, med utstrakt bruk av metall og glass.

Når jeg skulle prøve å modellere noe, tenkte jeg at dette måtte være en god telefon å modellere etter. Men samtidig, ønsket jeg ikke å bare lage en ren kopi. Jeg strammet derfor opp designet, jeg lagde et kompakt ytre, med en stor skjerm.

Fargekombinasjonen kan man vel elske eller hate, men jeg valgte de komplementære fargene oransje og blått. Nyansen av fargene, tok jeg fra Google sine fargemaler for android.


Tips til modellering

Det kan jo fort skje at du lager en modell som ikke har riktige porporsjoner. For å unngå dette, tok jeg Sony Z1 sine ytre dimmensjoner som et utgangspunkt. Den webbaserte modelleringsprogramvaren har ikke Centimeter eller tommer. 

Derfor må vi finne de relative verdiene, som er relativt enkelt å gjøre.

Først fant jeg Sony Z1 ytre dimmensjoner: 144 x 74 x 8.5 mm (5.67 x 2.91 x 0.33 in)

For å finne størrelsesforholdet, tok jeg:
Sfor = 5,67/2,91 (H/W)
Sfor = 1,94
Sfor ~= 2 (jeg ville ikke lage 1:1 replika)

Deretter fant jeg på en bredde jeg ville ha (referansepunkt):
Konsepttelefonen fra siden
W = 6 (jeg rundet opp fra 5,67)

Siden vi vet Sfor og W er satt, vet vi at D må være:
D = W / Sfor
D = 6 / 2
D = 3

Hvordan fant jeg ut H?
Konsepttelefonens topp

Jeg tok i utgangspunktet å regnet meg frem til den relative differansen:
Rdiff = ((6/5,67)*0,33
Rdiff = 0,35

Konseptuell Sony
Xperia telefon
Når jeg nå visste dybden på telefonen for en 1:1 kopi, tok jeg fingen i luften og trakk fra litt.
Deretter laget jeg en Cubeoid med mål: W: 6, H: 0,19, D: 3

Målet mitt var aldri å lage en 1:1 kopi, jeg ville lage en litt "strammere" utgave, med med kompakt kropp.
I tillegg var jo dette selve rammen, jeg måtte legge på glassflater foran og bak, som ville bygge litt. Trakk derfor H til 0,19. Glassflatene på front og bakside, tok jeg å trakk inn 0,2 i begge retninger, før jeg sentrerte de. Dette for å kunne få en bedre "3d effekt", ved at man kan se rammen når modellen er sett fra fronten. Knappene tok jeg litt på "feelingen", jeg ville det skulle se 3D ut, samtidig som at det måtte se realistisk ut. 

Som et siste tips, kan jeg nevne at jeg la skjermen som et eget lag, med bilde av www.bergenbyleksikon.no sin mobilutgave på. Skjermen stikker litt utenfor glassflaten. Dette må man gjøre, i slike enkle modelleringsprogrammer. Man har jo ikke mulighet for å hule ut objekter på samme måte som i et skikkelig modelleringsprogram.

Vil du leke med modellen?

Min modell viser www.bergenbyleksikon.no, hvis du ønsker, kan du lage din egen modell - basert på min. Eller du kan starte med blanke ark, som jeg gjorde.

Hvis du ønsker å lære deg modellering, er det like greit å leke litt i webapplikasjonen og starte med blanke ark. Det er relativt enkelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar